lauantai 17. marraskuuta 2018

Tacolle kokonaisuuksia ja palkattomuutta

Tacosta on kasvanut itsenäinen, reipas, iloinen ja kiihkeä neitokainen. Kiihkeys siitä on tullut esiin erityisesti nyt kesän jälkeen, kun siirryttiin ulkokentiltä halliin. Ensimmäisen vuoden aikana Tacolle tehtiin pääasiassa palasia alo-voi liikkeisiin. Kesällä sillä alkoi olla palaset sen verran hyvällä mallilla, että joitakin alo-avo liikkeitä aloin koota kokonaisiksi liikkeiksi. Tällä hetkellä Taco osaa kokonaisina liikkeinä seuraamisen, luoksetulon, paikkamakuun, pidon, noudon, hypyn ja alo-kaukot. Kesällä ja nyt syksyn kuluessa olen alkanut yhdistää tehtäviin myös enemmän liikkurointia sekä opetin Tacolle toimintamalleja liikkeiden väleihin.

Joskus on rankkaa, kun on joutunut treeneissä ajattelemaan

3.11. Tacolla oli näyttökoe Pohjois-Hämeen nuorten koirien rinkiin. Näyttökoe tuli vähän liian aikaisin meille ja kokonaisuustreeniä ja palkkattomuutta ei ehditty treenata tarpeeksi. Olen joutunut palkkaamaan Tacoa paljon, jotta olen saanut sitä sitoutettua yhteistoimintaan minun kanssani. On ihan erilaista ottaa tuollainen vanhempi pentu, jota ei ole pikkupenskasta asti aivopessyt siihen, että äiti on maailman paras ja tärkein. Pohjien tekeminen yhteistyöhön on ollut paljon hankalampaa varsinkin Tacon kanssa, joka on muutenkin aika itsenäinen ja vilkas. Taco ei vieläkään palkkaannu juurikaan minun kehuista, vaikka olen sitä yrittänyt sille opettaa. Nykyään se tosin sentään jo heiluttaa minulle häntää. Paljon olen joutunut myös sosiaalista palkkaa buustaamaan lelulla, mistä on seurannut tiettyjä lieveilmiötä ja nyt olenkin vienyt sen ajatusta enemmän sosiaalinen palkka => nami -ajatukseen.

Näyttökoe itsessään oli melkoinen farssi, sillä Taco ei ollut vielä valmis noin pitkään palkkattomaan suoritukseen ja suuri odotusarvo leluun johti runsaaseen ääntelyyn ja minun puremiseen. Näyttökoe oli sikäli mielenkiintoinen kokemus, että opin Tacosta paljon uutta. Näin ihan uusin silmin sen kiihkeyden, mikä sen pinnan alla kuplii ja opin, että se nousee palkan odotuksesta todella paljon. Nyt ollaan uudessa murrosvaiheessa, joka minua vähän jännittää. Toivon, että osaan nyt hallitusti lähteä rakentamaan Tacolle palkattomuutta ja että osaan sen sille riittävän hyvin opettaa, ettei siitä tule kompastuskivi meidän tokouralla.

Tässä videolla on näyttökoetta edeltävältä illalta Tacon kokonaisuustreeni. Tässä Taco saa jokaisessa liikkeen välissä nameja palkaksi. Taco suoritti kokonaisuuden hiljaa, mutta hyvin pienestä oli kiinni, että se pysyi pöksyissään. Pinnan alla kiehui aika lujaa. Seuraamisessa Taco vielä välillä herpaantuu, joten se tarvitsee siihen edelleen kestoharjoittelua. Lisäksi kaukoissa Taco jäi kiinni ystäväänsä Popaan, joka äänteli kentän laidalla, joten kaukoihin tarvitaan vielä paljon lisää fokusta minuun. Myös muihin liikkeisiin tarvitaan lisää fokusta ja suoritusvarmuutta ennen ensimmäistä koetta. Vähän vaivihkaa olen katsellut kalenteria siten, että Tacon ensimmäinen koestartti voisi olla kotihallissamme 13.4.2019. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti